lördag 28 maj 2011

havreformar

provade för första gången att göra havreformar (recept från "Sju sorters kakor"). Har fått ta över en hel drös med formar så jag var tvungen att prova en halv sats.


ingredienser (40 st)
Ugnstemp: 200 grader, varmluft 175 grader
200 g margarin
1 1/2 dl socker
3 1/2 dl vetemjöl
3 dl havregryn (jag tog fiberhavregryn)
4-5 bittermandlar (jag hade inte det utan tog  lite vaniljsocker istället - mums!)

gör så här
rör matfett och socker poröst. Tillsätt övriga ingredienser. Blanda allt väl och tryck ut degen i smorda, veckade bakelseformar. Ställ dem på plåt. Grädda mitt i ugnen 200 grader, ca 10 min. Låt kakorna kallna i formarna. Stjälp upp dem försiktigt.

Jag gräddade mina längre eftersom de såg så ljusa ut, men det blev nog lite väl eftersom de blev en aning för mörka i botten. Blev dock helt godkända och jag tror att inslaget av vaniljsocker inte gjorde saken sämre.

3 kommentarer:

  1. Tack för att du publicerat detta recept. Jag har letat som en tok efter dels namnet på dem men även så receptet. Minns hur min mormor alltid bjöd på dessa förr i tiden och tyvärr minns mor min inte receptet eller vad dom heter. Så tack ännu en gång. Nu blir det att baka en god och saknad kaka. =)

    SvaraRadera
  2. Farmors havreformar
    1.2.3.4.
    1kopp socker
    200 g smör
    3koppar mjöl knappt
    4koppar havregryn
    Blandas. O kläs i formar o bakasi ugn 200 grader
    Fanns alltid på julbordet i Luleå
    Antalet kakor beror på koppens storlek o smöret anpassas till det
    I mina gamla recept står ofta mjöl efter behov

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...